Posve novi svijet.

26.02.2016.

Rüsselsheim. Ovaj automobil iz snova zadivljuje vrijednostima svoje vanjštine i unutrašnjosti: Opel GT Concept pokazuje kako će izgledati popularni sportski automobil budućnosti – istovremeno puristički i impresivan. Ovaj će kupe biti premijerno predstavljen svijetu na skorašnjem Ženevskom sajmu automobila (od 3. do 13. ožujka). Posjetitelji će se isprva moći diviti njegovu skulpturalnom obliku, a zatim će moći zamisliti da tog punokrvnog sportaša izvedu iz grada i provezu ga alpskim prijevojem, uživajući u njegovoj dinamičnosti pri svakom oštrom zavoju. Iza zadivljujuće vanjštine Opelovi su dizajneri stvorili i unutrašnjost koja savršeno spaja tipične elemente sportskog kupea s futurističkim rješenjima sučelja između čovjeka i stroja (HMI-ja, human/machine interface). Sve je u GT Conceptu spremno za čisti užitak uzbudljive vožnje. Dva sportska sjedala odgovaraju savršeno kao po narudžbi krojeno odijelo, upravljač i papučice mogu se električno podesiti do posljednjeg milimetra, spuštena srednja linija vrata omogućuje opušten položaj ruke, boje i oblici stvaraju savršen osjećaj prostornosti – sve to dok iznad vas juri nebo koje vidite kroz panoramski prozor. Čovjek i stroj postaju jedno.

No ništa ne odvlači pažnju vozaču i suvozaču od bitnih stvari. Unutrašnjost je jednako minimalistička kao vanjština. Ploča s instrumentima GT Concepta načinjena od uglačanog aluminija vizualno pridonosi laganoj konstrukciji (ukupna masa manja je od 1000 kg) i čini se kao da lebdi ispred putnika u kabini. Međutim, radi se o strukturalnom elementu između tankih A-nosača vjetrobranskog stakla, pri čemu struktura postaje skulptura. Opelova dizajnerska filozofija prema kojoj umjetnička skulpturalnost susreće njemačku preciznost utječe i na ostatak unutrašnjosti, baš kao i razina pažnje koja se posvećuje detaljima: zaobljeni monitori umetnuti su u vanjske aluminijske otvore za zrak s uglačanim GT logotipom. Monitori bilježe što se događa okolo vozila i zamjenjuju vanjske retrovizore. I sjajno crveni uvlakači sigurnosnih pojaseva prava su mala remek-djela i prate dizajn crvenih prednjih kotača. Upravljač sa svojim krakovima oponaša legendarni Opel GT iz šezdesetih i sedamdesetih godina.

Pravi prijatelj: GT Concept pogađa vozačevu svaku želju

Ni u ostatku kabine nigdje se ne može naći nijedan gumb. Ovim se sportskim automobilom upravlja isključivo govornim kontrolama i putem središnjeg touchpada. Stručnjaci ovakav koncept upravljanja vozilom nazivaju sučelje između čovjeka i stroja – Human Machine Interface ili HMI. Kod GT Concepta prilagodljivi sustav upoznaje vozača i prilagođava se njegovim ili njenim potrebama. Znači, automobil se prilagođava vozaču, a ne obratno. Rezultat toga jest dijalog u kojem automobil odgovara dražesnim glasom i može, primjerice, odabrati odgovarajuću glazbu, rutu ili temperaturu koji odgovaraju situaciji. Opelov HMI je poput prijatelja na suvozačkom sjedalu – prepoznaje želite li hip-hop ili chill-out glazbu. Da bi uvijek moglo spontano pružiti željene sadržaje, softver uči na temelju svake naredbe, dodira upravljača i postavke tijekom dana, mjeseci i godina. Sličan pristup već je poznat od samoučećih prilagodljivih automatskih mjenjača. Oni se prilagođavaju stilu određenog vozača tako što mijenjaju stupnjeve prijenosa sportski ili ekonomično. Prilagodljivi HMI predstavlja holistički pristup i pokazuje da rukovanje vozilima viđeno u filmovima znanstvene fantastike polako postaje stvarnost.

 

I instrumenti odražavaju atmosferu u Opel GT Conceptu. Ako je vozač imao naporan dan i želi surfati izbornicima, a da pritom ne kaže ni riječ, samo mora posegnuti za okruglim touchpadom na središnjoj konzoli putem kojeg može jednostavno rukovati svim funkcijama. Dva okrugla instrumenta inspirirana klasikom zapravo su projicirane površine koje mogu imati pozadinsko osvjetljenje različitih boja i trodimenzionalno prikazuju cijeli niz informacija, što predstavlja daljnji razvoj sustava prikazanog s Opel Monza Conceptom iz 2013. godine. Broj okretaja u minuti i brzina uvijek su jasno vidljivi s lijeve strane, dok se podaci koji se prikazuju na desnom instrumentu mogu pojedinačno konfigurirati.

 

Ako se vozite GT Conceptom tijekom poslovnog putovanja i pritom ste stalno povezani s uredom ili klijentom, desni instrument olakšava navigaciju pomoću intuitivnog grafičkog prikaza bez brojčanih vrijednosti. Kad se nalazite u vremenskoj stisci, prikazuje potrošnju. Kad se promijeni raspoloženje jer se približava kraj radnog dana i vozač počne veselo ulaziti u zavoje većom brzinom, gas, mjenjač i kontrola motora tome se prilagođavaju, a desni instrument čak prikazuje vrijednosti g-sile longitudinalnog ubrzanja.

Automobil čak može progovoriti i upozoriti vozača, npr.: „Budite oprezni. Nemojte previdjeti motor iza nas!“ Na posljetku, GT Concept pažljivo prati prometnu situaciju i ne prilagođava se samo vozačevim ukusima i raspoloženjima, nego i vanjskim uvjetima radi povećanja sigurnosti. Umjesto vanjskih retrovizora GT Concept oslanja se na kamere smještene iza prednjih blatobrana i prati što se zbiva iza i pored vozila. Slike se prenose na okrugle monitore lijevo i desno od vozača. Uz to se na velikom središnjem zaslonu prikazuju svi željeni podaci. Prilagodljivi Opelov HMI više je od dobrog prijatelja – on je dodatni anđeo čuvar u vozilu.